انجمن فرانچایز ایران

88948784 21 98+

 اولین نشست تخصصی معرفی ظرفیت های صنعت فرانچایز در توسعه اقتصادی کشور


اولین نشست تخصصی معرفی ظرفیت های صنعت فرانچایز 

با حضور مدیرعامل و عضو هیات مدیره انجمن فرانچایز ایران و نمایندگان وزارت صمت در 31 استان کشور برگزار شد. 
 
اولین نشست تخصصی معرفی ظرفیت های صنعت فرانچایز 
 
 
اولین نشست تخصصی معرفی ظرفیت های صنعت فرانچایز ایران، صبح امروز با حضور نمایندگان 31 استان کشور و دفاتر تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. 
این نشست براساس تفاهم نامه   وزارت صمت و انجمن فرانچایز ایران و در راستای آگاهی بخشی و ارتقائ دانش مدیران نسبت به موضوع فرانچایز با تاکید بر نقش مهم این صنعت در اقتصاد ایران برگزار شد. صنعت فرانچایز ایران به عنوان صنعتی نوین که از ظرفیتی بسیار مناسب در راستای ایجاد نیم میلیون فرصت شغلی پایدار برای کشور برخوردار است، در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری دارای پتانسیل های زیادی است که می تواند از طریق صادرات برند های ایرانی یک میلیارد دلار ارز را به اقتصاد کشور تزریق نماید. این صنعت که با تکیه بر منابع نقدینگی خرد و مردمی استوار است نمونه ای واقعی از رکن اقتصاد درونگرا و برون نگر مورد تاکید مقام معظم رهبری است. 
در ابتدای این نشست امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت با اشاره به تفاهم نامه مشترک این وزارتخانه با انجمن فرانچایز ایران در راستای توانمندسازی مدیران این وزارتخانه و اتخاذ راهبردهای مفید در جهت ارتقای جایگاه صنعت فرانچایز در اقتصاد کشور بر ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم به خصوص در بعد فرهنگی تاکید کرد. 
وی با اشاره به نقش صنعت فرانچایز در کاهش هزینه ها به خصوص هزینه تبلیغات برای کسب و کارهای گوناگون گفت: این ابزار زمان رسیدن کسب و کارهای ایرانی را به بازار و توسعه پایدار آنها را تسریع می کند. 
اسدی موضوعات مختلف در حوزه قوانین و مقررات، مسایل حقوقی، داوری، قراردادها و … را مورد اشاره قرار داد و خواستار شفاف سازی این موضوعات و اقدامات متناسب انجمن در جهت زیرساخت سازی برای صنعت فرانچایز شد. 
مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت همچنین از دفاتر استانی این وزارتخانه خواست هر دفتر استانی در این زمینه لااقل یک کارگاه، میز و یا رویداد را در این زمینه برگزار نماید. 
اسدی به ظرفیت های مختلف اقتصاد ایران اشاره کرد و به طور خاص موضوع خدمات فنی و مهندسی را مورد اشاره قرار داد و از انجمن فرانچایز خواست در جهت توسعه این بخش در کشور اقدامات مناسبی را ترتیب اثر دهند. 
 
در این نشست مدیرعامل و عضو هیات مدیره انجمن فرانچایز کشور نیز با تعریف این ابزار و تشریح اهمیت و اثری که در اقتصاد ایران خواهد داشت از ظرفیت اشتغال نیم میلیون نفری توسط صنعت فرانچایز با تکیه بر سرمایه های مردمی و بدون حمایت اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: اقتصاد ایران از ظرفیت های بسیار زیادی برای عبور از وضعیت فعلی برخوردار است که از ان جمله می توان به نقدینگی 6 هزار تریلیونی اشاره کرد که اگر با ابزارهای مطمئن به سمت فعالیت های مولد هدایت گردد می تواند زمینه توسعه اقتصاد کشور را فراهم سازد. 
وی با تاکید بر این که انجمن فرانچایز در تلاش است تا سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی را به یک درصد برساند گفت این رقم می تواند ۵۰۰ هزار شغل را برای کشور به ارمغان آورد. به علاوه، با این فرض که ۲۰۰ برند معتبر ایرانی در یک بازه زمانی معقول هر یک ۵۰ شعبه در خارج از کشور ایجاد کنند و هریک از شعب سالانه ۱۰۰ هزار دلار منابع ارزی را وارد کشور کنند می توان به یک میلیارد دلار ورود ارز امیدوار بود. 
ملایی با تشریح انواع مدل های فرانچایز گفت: فرانچایز این فرصت را فراهم می کند تا دولت نیز بتواند بر کسب و کارها نظارت مناسبی داشته باشد و در عین حال هدایت نقدینگی از کسب و کارهای سفته بازی مانند طلا و ارز و … به فعالیت های واقعی تسریع گردد. 
وی با اشاره به ظرفیت های اقتصاد ایران در بخش های مختلف، موانع و مشکلات موجود را مورد اشاره قرار داد و گفت: تحریم ها، بیکاری، نقدینگی بالا، اقتصاد دولتی، فساد، قاچاق و … همگی چالش های کنونی در اقتصاد ایران هستند که ابزار فرانچایز می تواند سهم مهمی در کنترل اثر این چالش ها ایفا نماید. 
ملایی در پایان از آمادگی انجمن فرانچایز ایران برای برگزاری سمینارها، نمایشگاه ها، وبینارهای تخصصی، دوره های آموزشی و … با همکاری دفاتر وزارت صمت در استان های سراسر کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد این سلسله نشست ها گامی در جهت توسعه فرهنگ عمومی حرکت سرمایه ها به سمت اقتصاد مولد و کسب و کارهای مبتنی بر فرانچایز باشد.