انجمن فرانچایز ایران

88948784 21 98+

آیا فرانچایز یک رابطه قراردادی نیز هست؟

در حالی که از نظر مردم، فرانچایزها شبیه به هر زنجیره کسب و کار برند دیگری به نظر می رسند، آنها بسیار متفاوت هستند.

در یک سیستم فرانچایز، صاحب نام تجاری مکان هایی را که خدمات و محصولات روزانه آنها را به مصرف کنندگان ارائه می دهد مدیریت و اداره نمی کند.

خدمت به مصرف کننده نقش و مسئولیت نشان پذیر است.

نشان سپاری یک رابطه قراردادی بین یک مجوز دهنده (نشان سپار) و یک مجوزگیرنده (نشان پذیر) است که به صاحب کسب و کار اجازه می دهد تا از برند مجوز دهنده و روش تجارت برای توزیع محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان استفاده کند.

در حالی که هر فرانچایز یک مجوز است، اما هر مجوزی طبق قانون فرانچایز نیست. گاهی اوقات ممکن است بسیار گیج کننده باشد.

تعریف فرانچایز در هر ایالت یکسان نیست. بعنوان مثال، بعضی از ایالت ها ممکن است یک پلان بازاریابی یا یک جامعه مورد علاقه را نیز در تعریف ارائه دهند. تعریف نشان سپاری در برخی از ایالت ها می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد و مهم این است که شما به سادگی به تعریف فدرال از یک فرانچایزدر درک نیازهای ایالت خاصی اعتماد نکنید.

به عبارت دیگر، در یک نشان سپاری، یک کسب و کار (صاحب امتیاز) نام تجاری خود (برند مانند Ice Pack) و روشهای عملیاتی آن (سیستم تجارت خود) را به شخص یا گروهی که در یک قلمرو یا مکان خاص فعالیت می کنند ارائه می کند ( نشان پذیر)، که موافقت می کند تجارت خود را طبق شرایط یک قرارداد (قرارداد نشان سپاری) انجام دهد. نشان سپار حق امتیاز و پشتیبانی را به نشان پذیر ارائه می دهد و برخی از كنترل ها را برای اطمینان از پایبندی نشان پذیر به دستورالعمل های تجاری انجام می دهد.

در ازای آن، نشان پذیر معمولاً برای استفاده از نام تجاری و روشهای کارگزارنده حق امتیاز، یک بار هزینه اولیه (حق نشان سپاری) و یک هزینه ادامه دار (که به عنوان حق امتیاز شناخته می شود) به نشان سپار پرداخت می کند.

نشان پذیر مسئولیت مدیریت روزمره مشاغل مستقل متعلق به خود را بر عهده دارد و بر اساس عملکرد و توانایی های خود، مزایا یا ضررهایی را از کسب می کند یا متحمل می شود.

سرمایه گذاری در نشان سپاری یا نشان سپار شدن می تواند فرصتی عالی باشد. اما قبل از انتخاب هرگونه سرمایه گذاری نشان سپاری و امضای هرگونه توافقنامه نشان سپاری، تکالیف خود را انجام دهید، آنچه را که سیستم نشان سپاری ارائه می دهد درک کنید و از حمایت یک وکیل واجد شرایط نشان سپاری برخوردار شوید.